Fotel Swan - kolejne arcydzieło genialnego architekta
„Ludzie kupując krzesło nie zastanawiają się nad tym, kto je zaprojektował” - zwykł mawiać Arne Jacobsen, duński architekt i projektant wnętrz.
Czy aby na pewno? W przypadku mebli o tzw. standardowym designie może być to prawdą. Ale na pewno nie wtedy, gdy mamy do czynienia z takimi perełkami jak Krzesło Łabędź, które swój wyjątkowy kształt i ergonomię zawdzięcza właśnie Arne Jacobsenowi - geniuszowi designu XX wieku.
Meble mają być użyteczne - motto Jacobsena
Chair Swan (Krzesło Łabędź) powstało w 1958 roku, podobnie jak słynne Krzesło Jajo, o którym pisaliśmy już na blogu. Historie tych dwóch projektów ściśle splatają się ze sobą. Obydwa stanowić miały element wyposażenia hotelu Radisson SAS w Kopenhadze.
W rozwiązywaniu zadania prawie zawsze istnieje kilka możliwych opcji. Czasem tylko kilka. I wszystkie mogą być praktyczne i funkcjonalne. Brakuje im jednak aspektu estetycznego, który podnosi architekturę - Arne Jacobsen.
Ich autor - Arne Jacobsen - był miłośnikiem kompleksowych i - przede wszystkim - funkcjonalnych rozwiązań. Dlatego jego założeniem było stworzenie mebli o niespotykanej wcześniej formie, które będą przede wszystkim służyć. Tak właśnie powstało Krzesło Łabędź, który było pierwszym na świecie siedziskiem bez linii prostych.
Fotel Łabędź - pionierski projekt swoich czasów
Założeniem, jakie miały spełnić hotelowe projekty Jacobsena, było przede wszystkim zapewnienie gościom prywatności. Stąd zarówno Fotel Jajo, jak i Łabędź, mają bardzo opływowe kształty. Nie było tu miejsca na proste cięcia nie mające niczego wspólnego z ergonomią ludzkiego ciała.
Słynny architekt bardzo dużą wagę przywiązywał do proporcji. Nie da się ukryć, że symetria stanowiła dla Jacobsena punkt wyjścia. Fotel Swan jest tego najlepszym przykładem. Boki, przypominające skrzydła, stanowią swoje lustrzane odbicie. Podobnie jak metalowe nóżki, które podstawa dzieli na cztery. Model doczekał się wielu różnych tkanin obiciowych oraz całego kalejdoskopu kolorów.
Tym, co czyni starożytne egipskie świątynie pięknymi, są właśnie proporcje..., a kiedy patrzymy na najbardziej podziwiane renesansowe i barokowe budynki, to także dostrzegamy, że w nich wszystkich proporcje są idealne. Proporcje są najważniejsze - Arne Jacobsen.
Oryginalny fotel to jeszcze nie wszystko
Fotel, kształtem przypominający wodnego ptaka, to nie jedyne słynne dzieło genialnego architekta z Kopenhagi. Spod jego ołówka wyszły takie „sławy” jak Fotel Jajo, Krzesło Mrówka, Krzesło z serii 7, a także przedmioty do użytku codziennego. Największą popularnością cieszyły się sztućce do hotelu SAS Royal oraz zastawa stołowa i zestaw koktajlowy Cylinda Line.
„Krzesło Łabędź, było pierwszym na świecie siedziskiem bez linii prostych”